OFIP. Mapa Drogowa – quo vadis trzeci sektorze? [patronat ngo.pl]
autor(ka): Rafał Gębura, ngo.pl
Jeżeli chcemy być odpowiedzialni za naszych beneficjentów i funkcjonować zgodnie z misją naszych organizacji, to czy możemy sobie pozwolić na to, żeby nie prosić indywidualnych darczyńców o darowizny? – pytali uczestnicy finałowej sesji tegorocznego OFIP-u.

Tematem finałowej sesji VIII OFIP-u (Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych) była Strategiczna Mapa Drogowa – wypracowany przez organizacje pozarządowe dokument określający kluczowe zmiany, jakie należy przeprowadzić, aby polski sektor pozarządowy był silny.

– Przed poprzednim OFIP-em zorganizowaliśmy 16 spotkań regionalnych. Na każdym z nich odbyły się debaty dotyczące strategicznych tematów, którymi zajmują się organizacje – opowiadała Weronika Czyżewska-Waglowska, wiceprezeska Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, przypominając, jak wyglądały prace nad dokumentem.

Zalążek Mapy został zaprezentowany trzy lata temu, podczas poprzedniej edycji OFIP-u. – Konsultowaliśmy dosyć szczegółowo ten dokument, aby znalazły się w nim kwestie ważne dla wszystkich organizacji pozarządowych – mówiła. Rok później, podczas „małego OFIP-u” Strategiczna Mapa Drogowa została przyjęta.

Dokument składa się z 5 priorytetów oraz 33 kierunków. Jego realizatorami są organizacje pozarządowe zrzeszone w Partnerstwa Tematyczne. Nad kształtem Mapy oraz realizacją poszczególnych kierunków czuwa Krajowy Panel Ekspertów. – To ciało, które stara się nad tym wszystkim zapanować i być na bieżąco z tym, co w danym momencie zrealizowaliśmy – wyjaśniał jeden z członków KPE Tomasz Schimanek.

Podziękowania dla polityków?

Pierwszego dnia OFIP-u odbyły się sesje tematyczne, podczas których próbowano zdiagnozować obecną sytuację trzeciego sektora w każdym z pięciu określonych w Strategicznej Mapie Drogowej obszarów, a także wyznaczyć aktualne wyzwania. Finałowa sesja OFIP-u była okazją, aby zaprezentować wnioski, do których doszli uczestnicy poszczególnych debat.

– Być może powinniśmy potraktować obecny klimat polityczny jako szansę do tego, żeby ruszyć z fundraisingiem – mówił Andrzej Pietrucha, współpracownik Fundacji Akademia Organizacji Obywatelskich. – Może kiedyś podziękujemy politykom za to, że dzięki nim udało nam się wreszcie ruszyć indywidualnych darczyńców i firmy. Ale nie komunikatem: „Słuchajcie, dajcie nam pieniądze, bo nie dostaliśmy dotacji”. Tylko: „Dajcie, przekażcie pieniądze, pomóżcie, bo mamy coś ważnego do załatwienia, bo razem możemy rozwiązać jakiś ważny problem społeczny” – mówił, relacjonując wnioski, do jakich doszli uczestnicy panelu „Energia obywateli i darowizny, czyli o fundamentach sektora obywatelskiego”.

Co z 1 proc. podatku? – Nie możemy zakładać, że nas uratuje. Podobnie jak nie uratuje nas crowdfunding i wszystkie inne jednorazowe zbiórki ­– mówił Andrzej Pietrucha. – To, czego potrzebujemy, to regularni, świadomi darczyńcy. Tacy, którzy będą wiedzieli, że darowizna nie idzie w stu procentach na cel zbiórki, ale też na nasze pensje, na inwestycje w kolejny fundraising – mówił.

Wiele organizacji pozarządowych – zwracał uwagę – wychodzi z założenia, że nie wypada prosić o pieniądze. – Jeżeli chcemy być odpowiedzialni za naszych beneficjentów i funkcjonować zgodnie z misją naszych organizacji, to czy możemy sobie pozwolić na to, żeby nie prosić indywidualnych darczyńców o darowizny? – pytał.

Prostsze zasady rozliczania dotacji dla mikro organizacji

Uczestnicy sesji „Pożytek publiczny, zmiany czy koniec systemu? Tendencje w finansowaniu zadań i usług publicznych” dyskutowali m.in. na temat pomysłu nowej ustawy o ekonomii społecznej i solidarnej.

– Ważną sprawą jest śledzenie propozycji zmian dotyczących tej ustawy, bo dość mocno ingeruje ona w dotychczasowy system – zwracał uwagę Łukasz Domagała, członek zarządu Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, uczestnik wspomnianego panelu. – Pytanie, na ile są to szanse, a na ile zagrożenia. Koniecznie powinniśmy się włączyć jako środowisko pozarządowe w konsultacje, wymagać tych konsultacji już na etapie założeń – mówił.

Uczestnicy wspomnianej sesji doszli także do wniosku, że należałoby oddzielić mikro organizacje od tych, które realizują duże zadania publiczne, jak na przykład prowadzenie przedszkola. – Nie ma potrzeby, aby te same reguły były stosowane przy rozliczaniu dwóch tysięcy złotych, co przy rozliczaniu miliona – zwracał uwagę Łukasz Domagała.

Zmiany w Strategicznej Mapie Drogowej

Tomasz Schimanek, członek Krajowego Panelu Ekspertów Strategicznej Mapy Drogowej, przedstawił wypracowane przez KPE propozycje zmian tego dokumentu. Pierwsza polega na wprowadzeniu 34. kierunku działania – „współpraca międzynarodowa”. – Jest to odpowiedź na konkretny wniosek ze strony różnych organizacji, które tą współpracą międzynarodową się zajmują – wyjaśniał Schimanek.

Kolejna zmiana to rozbudowanie Mapy o nowy element – „Wyzwania”. – To z kolei odpowiedź na postulaty wielu organizacji, które zwracały uwagę, że nasze otoczenie zmienia się dynamicznie i zaskakująco. Mapa była tworzona w latach 2013-2014, została przyjęta w 2015 roku, tuż przed zmianą władzy i rzeczywiście chyba nikt projektując Mapę nie spodziewał się tego, co potem nastąpiło – mówił Schimanek. Określane co roku wyzwania miałyby być pomocnym drogowskazem dla organizacji – wskazywałby, na czym warto skoncentrować się w najbliższym roku.

Propozycję corocznych wyzwań będzie opracowywał Krajowy Panel Ekspertów. – Ich treść będzie uzależniona od tego, co w danym roku dzieje się w sektorze, kraju i na arenie międzynarodowej – wyjaśniał Tomasz Schimanek. Wyzwania będą przyjmowane na tak zwanych małych OFIP-ach.

Trzecia zmiana polega na „poluzowaniu sposobu wdrażania” Strategicznej Mapy Drogowej. Do tej pory proces ten opierał się na tzw. Partnerstwach Tematycznych. Członkowie Krajowego Panelu Ekspertów doszli do wniosku, że dla wielu organizacji to zbyt trudne i zniechęcające. – Wymaga bowiem pewnego wysiłku, czasu potrzebnego, żeby razem się spotykać, działać, tworzyć te regulaminy – wyjaśniał Schimanek. Krajowy Panel Ekspertów doszedł więc do wniosku, że nie rezygnując z możliwości tworzenia Partnerstw Tematycznych, warto dać możliwość realizowania Mapy każdej organizacji pozarządowej, jeśli tylko jej działalność wpisuje się w któryś z kierunków określonych w Mapie.

Proponowane zmiany zostały przyjęte podczas finałowej sesji VII OFIP-u poprzez aklamację.

organizator: Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych OFOP
adres: Strzelecka 3 12, 03-433 Warszawa-Praga-Północ, woj. mazowieckie
tel.: 22 416 40 30, e-mail: ofop@ofop.eu
www: http://www.ofop.eu 
źródło: inf. własna [ngo.pl]
data publikacji: 2017-09-11
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!